Hvordan udføres et spørgeskema?
Når du er blevet sikker på formålet med din undersøgelse, skal spørgeskemaets spørgsmål formuleres og en gruppe af respondenter skal udvælges.
Ved udvælgelsen af respondenter, skal du være særligt opmærksom på at, din respondent gruppe skal være repræsentativ for en størrere gruppe mennesker.
Derfor skal du se på, om der er faktorer, som påvirker udfaldes af sprøgeskemaet i en bestemt retning.
Disse faktorer kan være alder, køn, religion, uddannelse, profession osv.
Hvis nogle faktorer er overrepræsenteret vil det få betydning for respondenternes besvarelse.
Det kunne for eksempel være at hvis aldersgruppe 50-80 år er overrepræsenteret i din respondentgruppe, så kan besvarelsen af spørgsmål vedrørende emner om ungdom, blive påvirket af denne alders faktor.
Derfor skal din respondent gruppe typisk være udvalgt bredt afhængigt af det emne du undersøger.
Er der dumme spørgsmål i et spørgeskema?
Før du formulerer spørgsmålene i dit spørgeskema, er det en god ide at undersøge om der allerede findes en lignende undersøgelse.
Et spørgeskema består typisk af 3 typer spørgsmål: fakta spørgsmål, kognitive spørgsmål (vidensspørgsmål) og holdningsspørgsmål.
I din formulering arf spørgsmål, skal du undgå upræcise spørgsmål, spørgsmål med dobbeltbetydning eller 2 spørgsmål i samme sætning, hvorved der opstår tvivl om, hvad der egentlig spørges om.
Som tommelfingerregel kan bruges, at der højest må være 20 ord i et spørgsmål. Man skal også undgå ledende spørgsmål og klodsede formuleringer.
Når du indsamler dine data, skal du overvejer, hvilken indsamling form. Det kan være elektronisk eller papirform.
Fordele ved elektronisk indsamling er at det letter den efterfølgend behandling af data. Omvendt kan man være i en situation, hvor et spørgeskema i papirform er den bedste måde at nå din respondentgruppe. Ved papirform kan du efterfølgende indtaste svar data i elektronisk form.
Husk at tilføje information om hvad dit spørgeskema skal anvendes til og om hvordan data anvendes. Dette skaber klarhed for respondenten.