Det kvantitative spørgeskema
Et af de redskaber, som er indbegrebet af den kvantitative metode er spørgeskemaer eller surveys, som det hedder på moderne dansk. Et spørgeskema kan opstilles på mange måder og det kan have mange former. Det kvantitative spørgeskema er kendetegnet ved, at svarmuligheder på forhånd er definerede. Det kan for eksempel være, at man skal vurdere et produkt på en skala fra 1 til 5 eller svare på om en reklame giver respondenten større lyst til at købe et produkt eller en service. Selvom det kvantitative spørgeskema, er bygget op med lukkede spørgsmål, er der også mulighed for at supplere med et åbent felt, hvor respondenten kan uddybe sin besvarelse.
Kvantitative markedsundersøgelser
Det kvantitative spørgeskema er for eksempel velegnet til at gennemføre markedsundersøgelser. Markedsundersøgelser kan bruges i flere sammenhænge. Et eksempel hvor det er relevant at iværksætte en markedsundersøgelse er hvis din virksomhed gerne vil lancere et nyt produkt på et nyt marked. Ved at lave en markedsundersøgelse har du mulighed for at undersøge, hvad potentielle kunder tænker om produktet inden du lancerer det. Det kan du gøre ved at afdække alle oplysninger omkring markedet, som er relevante for at træffe din afgørelse, herunder altså kundernes præferencer. Hvis du ikke har et indblik i kundernes vaner, ved du i bund og grund ikke om dit produkt vil kunne sælges. Derfor giver det rigtig god mening at lave en kvantitativ markedsanalyse inden du lancerer et nyt produkt.
Kvantitative undersøgelser til kundeloyalitet
Det kvantitative spørgeskema er dog ikke kun velegnet til markedsanalyser, det er også særdeles velegnet til spørgeskemaundersøgelser, der afdækker kunders adfærd mere bredt. Kundeloyalitet er et nøgleord for mange virksomheder, der er nemlig ”bundlinje” i at have loyale kunder der bliver ved med at vende tilbage til din virksomhed. Loyale kunder kommer dog ikke af sig selv. For at få loyale kunder bliver du nødt til hele tiden at have fingeren på pulsen og vide, hvad det er for dele af dit produkt, som dine kunder sætter pris på, så du løbende kan optimere din forretning. Det gør du bedst ved at lave en kvalitativ undersøgelse af kundeloyalitet via et spørgeskema.
Et
spørgeskema til kundeloyalitet kan eksempelvis indeholde spørgsmål om den service de har modtaget i forbindelse med et køb, selve produktets kvalitet eller deres holdning til dit brand. En tommelfingerregel er dog, at du skal begrænse antallet sf spørgsmål så du ikke spreder dig for meget. Hvis dine kunder skal bruge 20 minutter på at udfylde skemaet, er der stor risiko for at du ikke får ret mange svar ind. Tænk på frasen ”need to know og nice to know”. I dette tilfælde skal du gå efter ”Need to know” altså stille de spørgsmål der er virkelig vigtige for at du kan trække nogle konklusioner ud af undersøgelsen.
Kvalitative eller kvantitative undersøgelser
Inden vi kaster os over den kvantitative metode, skal vi dog dvæle et kort øjeblik ved de to metodiske retninger kvalitative undersøgelser og kvantitative undersøgelser.
De kvalitative metoder anvendes primært når man skal undersøge forhold, som ikke umiddelbart kan måles. Det kan for eksempel være kulturen i en virksomhed eller en kommunikationsproces, som skal undersøges. I sådanne tilfælde vil man typisk anvende kvalitative metoder i form af eksempelvis løst strukturerede interviews, deltagerobservationer eller andre metoder hvor man har mulighed for at forfølge forskellige problematikker, der afdækkes i løbet af undersøgelsen. Den kvalitative undersøgelse egner sig bedst, hvis man har få respondenter og man ønsker at gå i dybden med et tema.
Den kvantitative metode er derimod bedre til at undersøge hvad en stor gruppe af respondenter eksempel mener om noget. Den kvantitative metode er for eksempel den, der anvendes når et meningsmålingsinstitut spørger danskerne hvad de mener om et aktuelt tema eller hvem de vil stemme på, hvis der var folketingsvalg i morgen. Den kvantitative metode er således meget velegnet, hvis der kan opstilles en fast spørgeramme og man gerne vil have svar fra mange personer – en større kvantitet – end man kan få ved den kvalitative metode.
Det kvantitative spørgeskema
Et af de redskaber, som er indbegrebet af den kvantitative metode er spørgeskemaer eller surveys, som det hedder på moderne dansk. Et spørgeskema kan opstilles på mange måder og det kan have mange former. Det kvantitative spørgeskema er kendetegnet ved, at svarmuligheder på forhånd er definerede. Det kan for eksempel være, at man skal vurdere et produkt på en skala fra 1 til 5 eller svare på om en reklame giver respondenten større lyst til at købe et produkt eller en service. Selvom det kvantitative spørgeskema, er bygget op med lukkede spørgsmål, er der også mulighed for at supplere med et åbent felt, hvor respondenten kan uddybe sin besvarelse.
Kvantitative markedsundersøgelser
Det kvantitative spørgeskema er for eksempel velegnet til at gennemføre markedsundersøgelser. Markedsundersøgelser kan bruges i flere sammenhænge. Et eksempel hvor det er relevant at iværksætte en markedsundersøgelse er hvis din virksomhed gerne vil lancere et nyt produkt på et nyt marked. Ved at lave en markedsundersøgelse har du mulighed for at undersøge, hvad potentielle kunder tænker om produktet inden du lancerer det. Det kan du gøre ved at afdække alle oplysninger omkring markedet, som er relevante for at træffe din afgørelse, herunder altså kundernes præferencer. Hvis du ikke har et indblik i kundernes vaner, ved du i bund og grund ikke om dit produkt vil kunne sælges. Derfor giver det rigtig god mening at lave en kvantitativ markedsanalyse inden du lancerer et nyt produkt.
Kvantitative undersøgelser til kundeloyalitet
Det kvantitative spørgeskema er dog ikke kun velegnet til markedsanalyser, det er også særdeles velegnet til spørgeskemaundersøgelser, der afdækker kunders adfærd mere bredt. Kundeloyalitet er et nøgleord for mange virksomheder, der er nemlig ”bundlinje” i at have loyale kunder der bliver ved med at vende tilbage til din virksomhed. Loyale kunder kommer dog ikke af sig selv. For at få loyale kunder bliver du nødt til hele tiden at have fingeren på pulsen og vide, hvad det er for dele af dit produkt, som dine kunder sætter pris på, så du løbende kan optimere din forretning. Det gør du bedst ved at lave en kvalitativ undersøgelse af kundeloyalitet via et spørgeskema.
Et
spørgeskema til kundeloyalitet kan eksempelvis indeholde spørgsmål om den service de har modtaget i forbindelse med et køb, selve produktets kvalitet eller deres holdning til dit brand. En tommelfingerregel er dog, at du skal begrænse antallet sf spørgsmål så du ikke spreder dig for meget. Hvis dine kunder skal bruge 20 minutter på at udfylde skemaet, er der stor risiko for at du ikke får ret mange svar ind. Tænk på frasen ”need to know og nice to know”. I dette tilfælde skal du gå efter ”Need to know” altså stille de spørgsmål der er virkelig vigtige for at du kan trække nogle konklusioner ud af undersøgelsen.
Kom i gang med kvantitative undersøgelser
Vi har i denne artikel givet dig en introduktion til hvad kvantitativ metode er for en størrelse, og hvordan du kan anvende kvantitative metoder i din virksomhed. Hvis du har spørgsmål til hvordan du får mest ud af kvantitative spørgeskemaundersøgelser, så tøv ikke med at kontakte os, vi er klar til at hjælpe dig.
Kom i gang med kvantitative undersøgelser
Vi har i denne artikel givet dig en introduktion til hvad kvantitativ metode er for en størrelse, og hvordan du kan anvende kvantitative metoder i din virksomhed. Hvis du har spørgsmål til hvordan du får mest ud af kvantitative spørgeskemaundersøgelser, så tøv ikke med at kontakte os, vi er klar til at hjælpe dig.