Gode råd til svarskalaen når du lavet et spørgeskema
Svarskalaen er de svarmuligheder du giver på dine spørgsmål. For at du kan samle besvarelserne og aggregere dataene, er det nødvendigt, at du i alt overvejende grad har lukkede spørgsmål. Det vil sige at der er et fast sæt på forhånd definerede svarmuligheder og ikke udelukkende åbne felter, som respondenten kan udfylde.
I dette eksempel spørges der ind til respondentens forventninger til motionsvaner 2021 med følgende spørgsmål: ”Vil du have større eller mindre fokus på motion i 2021 i forhold til 2020?”. Svarskalaen kan her være:
- Større end 2020
- Det samme som 2020
- Mindre end 2020
Undgå så vidt muligt at anvende kategorier som ”ved ikke” det er ofte vanskeligt at anvende ”ved ikke”- besvarelser til noget i det efterfølgende analysearbejde. Det er også vigtigt, at der er en balance i din svarskala, så du har lige dele positive og lige dele negative svarmuligheder, så svarmulighederne er balancerede.
Vil du vide mere om at lave et
gratis spørgeskema så klik på linket.
Test dit spørgeskema!
Når du har formuleret spørgsmålene og udarbejdet svarmuligheder er dit spørgeskema klar til at teste. Du vurderer selv i hvor meget du vil teste skemaet. En test kan spænde lige fra at sende et link til et par kolleger og beder dem udfylde skemaet, til at du finder testpersoner blandt kunder og hører om de vil hjælpe med at teste dit spørgeskema. Uanset hvilken model du vælger, er det vigtigt at du samler op på den oplevelse, som testpersonerne har haft med at udfylde spørgeskemaet. Lav derfor et lille interview med testpersonerne efter de har gennemført spørgeskemaundersøgelsen. Når du har lavet interviewet har du også fået en indikation på de ting, der skal justeres i spørgeskemaet, inden du kan sende det ud i verden.
Lav spørgeskema - hvordan skal du nå ud til respondenterne?
En del af det at lave spørgeskemaet er også at gøre sig overvejelser om hvordan det skal distribueres. Med et online spørgeskema er der mange muligheder for at nå ud til din målgruppe. Spørgeskemaet kan sendes på mail, det kan publiceres på de sociale medier eller det kan lægges på din hjemmeside. Har du mange besøgende på din hjemmeside og mange følgere på de sociale medier, er det oplagt at du anvender disse kanaler. Det er helt op til dig at vurdere hvordan du når bedst ud til målgruppen.
Vi håber, at vi i denne artikel har givet dig nogle tips til hvordan du kan arbejde med et lave et spørgeskema. Hvis du har spørgsmål er du velkommen til at kontakte os.
Alle kan lave et
gratis spørgeskema, og det tager kortere tid end du tror.